Paragrafen

F. Verbonden Partijen

Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd

De MGR SDCG kent drie programma's, waarbinnen zij de haar opgedragen taken regionaal uitvoert in zes modules. Verder heeft de MGR een kleine beheerorganisatie die voldoende is toegerust om de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De programma's met de zes modules zijn als volgt:

  • Programma Zorg met de modules Inkoop Zorg en Regionale Facilitering Zorg;
  • Programma Onderwijs met de module Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL);
  • Programma Participatie met de modules WerkgeversServicepunt (WSP), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgsW) en Contractmanagement Inburgeringstrajecten.

De samenwerkingsmodule Inkoop Zorg is gericht op inkoop van maatwerkvoorzieningen voor de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Naast inkoop vindt contractbeheer, contractmanagement en contractmonitoring plaats.
Nieuw in de MGR sinds 2024 is de module Regionale Facilitering Zorg. Binnen deze module wordt op verzoek van het RPO Zorg uitvoering gegeven aan het regiosecretariaat Zorg, regioadvies Jeugd en enkele regionale projecten.
Binnen de samenwerkingsmodule RBL worden de belangen behartigd van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van het Doorstroompunt (voorheen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).
De samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt focust zich o.a. op de ondersteuning van werkgevers bij arbeidsgerelateerde vraagstukken met daarbij het accent op de (inclusieve) personeelsvraag en op het plaatsen van werkzoekenden/uitkeringsgerechtigden uit de bestanden van gemeenten om daarmee uitstroom uit de uitkering te bevorderen.
De module werkgeverschap SW is belast met het formeel werkgeverschap voor de ruim 1600 SW medewerkers. De MGR heeft voor de uitvoering een dienstverleningsovereenkomst met Scalabor B.V. als uitvoerend werkgever gesloten.
De module Contractmanagement Inburgeringstrajecten is belast met contractbeheer en contractmanagement van inburgeringstrajecten die de deelnemende gemeenten hebben ingekocht ten behoeve van de uitvoering van de wet inburgering.

Zeggenschap

De  hoofdstructuur  van  de  MGR  bestaat  uit  een  algemeen  bestuur  (AB)  en  een  dagelijks  bestuur  (DB).  Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 11 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 21 stemmen heeft de gemeente Rheden hierin 2 stemmen.
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).

Programmadoelstelling

De deelname aan de MGR levert een bijdrage aan de programmadoelstellingen van het programma Samenleving.

De beleidsvoornemens

Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren. De MGR richt zich op het regionale samenspel van afstemming, ontwikkeling en uitvoering en het versterken van de onderlinge samenhang tussen modules.

Binnen het programma Zorg wordt de lijn van doorontwikkeling en kwaliteitsverbetering van de zorg als het gaat om de output/effectiviteit van de zorg en verbetering van de controle op de rechtmatigheid van de geboden zorg aan inwoners voortgezet. De regiogemeenten hebben de MGR gevraagd een voorstel uit te werken voor het regionaal uitvoeren van toezicht en handhaving op kwaliteit en rechtmatigheid.
Ook wordt regionaal een analyse van intensieve zorgtrajecten georganiseerd. Uitgangspunt daarbij is dat alle gemeenten zelf trajecten kunnen inbrengen. Ook de gemeente Rheden zal trajecten inbrengen voor het iteratief onderzoek, waar gedurende de analyse van het zorgtraject gewerkt wordt aan verbetering van de casusregie en aan afspraken met betrokken professionals en organisaties. De analyse levert aanbevelingen op voor het voeren van regie op intensieve zorgtrajecten. Het doel is dat in 2024-2025 een analyse wordt uitgevoerd van regionaal minimaal 20 intensieve zorgtrajecten.

In 2024 is er vanuit het RBL een start gemaakt met de pilot 'Jongeren in beeld' in een aantal regiogemeenten. Met de pilot 'Jongeren in beeld' willen de gemeenten jongeren beter in beeld brengen en ondersteunen richting een opleiding of werk. Deze jongeren zijn tussen de 23 en 27 jaar, zonder diploma en waren nog niet bekend bij de gemeente. Deze pilot is ook in de gemeente Rheden uitgevoerd en was gericht op 10 jongeren. Deze pilot wordt nog geëvalueerd en krijgt mogelijk in 2025 een vervolg.

Sinds 2023 wordt vanuit de regio gewerkt aan het mede ontwikkelen van de landelijke kaders en de regionale implementatie van de nieuw te vormen Regionale Werkcentra. De verwachting is dat eind 2024/begin 2025 de contouren hiervan bekend zijn en onderzocht kan gaan worden welke werkvorm het best passend is voor onze arbeidsmarkrtegio.
Financieel gezien is er bij het WSP geen ruimte om in te zetten op ontmoetingen en evenementen met werkgevers en werkzoekenden. Dat vraagt om creativiteit en samenwerking met gemeenten en andere partners om evenementen te kunnen blijven organiseren. Te denken valt aan het op locatie van een gemeente organiseren van een ontmoeting zoals ook in de gemeente Rheden voor vluchtelingen uit Oekraïne op locatie De Roskam heeft plaatsgevonden.

Vanaf 2023 is Scalabor door de gemeenten in de regio voor een periode van drie jaar opnieuw aangewezen als uitvoerder van de SW-taken voor de SW-medewerkers in onze regio. Daarmee is ook geborgd dat de MGR voor deze periode het formeel werkgeverschap voor de SW-medewerkers uitvoert. Voor de gemeente Rheden betreft het formeel en materieel werkgeverschap voor circa 180 werknemers (d.d. eind 2023).
Voor de inburgeringstrajecten lopen de contracten met de huidige inburgeringsaanbieders formeel tot eind 2024. Er is onderzocht of verlenging een optie zou zijn of dat een of meerdere percelen opnieuw ingekocht gaan worden per 2025. Voor twee percelen wordt momenteel het inkoopproces gelopen. Daarvoor ligt de procesbegeleiding bij de MGR. Voor de twee andere percelen is besloten maximaal te verlengen - tot 1 januari 2027. Momenteel nemen circa 55 Rhedense statushouders deel aan het regionale inburgeringsaanbod.

Financiële informatie

Tabel: Financieel overzicht

Jaar (bedragen x € 1.000)

Eigen Vermogen

Vreemd Vermogen

Resultaat

Bijdrage van gemeente

Bijdrage aan gemeente

2022 JR

685

4.388

-14

6.549

0

2023 JR

714

7.149

29

7.075

0

2024 BEGR

676

2.995

0

7.293

0

2025 BEGR

716

2.082

0

7.317

0

Autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen binnen het uitvoeringsbeleid leiden volgens de concept primaire begroting 2025 van de MGR tot een toename van de MGR bijdrage. Qua autonome ontwikkelingen hebben de indexaties van lonen en prijzen een aanzienlijke impact. Gelet op de zienswijzen van de gemeenteraden heeft het AB besloten de concept primaire begroting 2025 te herijken op het actuele indexpercentage van 3,5% en de bestuurscommissies en adviescommissie te verzoeken om voorstellen te doen voor eventuele aanpassing in de dienstverlening zodat de lasten 2025 passend blijven binnen de begroting.

Risico’s

V oor de MGR geldt dat de kosten, ook in het geval de vastgestelde begroting wordt overschreden, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten volgens de vastgestelde verdeelsleutel. Om onvoorziene uitgaven op te kunnen vangen, zijn er beperkte bestemmingsreserves per module ingericht (max. 50k). Voor WgSW is dit in principe 1% van de loonsom.

Niet zozeer een risico maar wel goed te benoemen is dat door de uitvoering van deze taken bij een gemeenschappelijke regeling te beleggen, de directe autonomie met betrekking tot de uitvoering ook is overgedragen.

Deze pagina is gebouwd op 02/06/2025 13:30:33 met de export van 01/31/2025 16:50:31