Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen, formeel de Bedrijfsvoering Organisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN), is een Gemeenschappelijke Regeling van 18 gemeenten in de regio voor de uitvoering van het gemeentelijk doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer waar inwoners op grond van Wmo, Jeugdwet of Onderwijswetgeving aanspraak maken.
In stand houding van een hoogwaardig systeem van doelgroepenvervoer. Het vervoer wordt aangeboden onder de naam Avan.
Met de provincie Gelderland heeft de BVODRAN een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In deze overeenkomst komen de provincie Gelderland en de BVODRAN overeen dat de vervoersorganisatie het aanvullend openbaar vervoer voor de provincie Gelderland uitvoert.
Zeggenschap
Namens de gemeente Rheden is één wethouder lid van het Bestuur. Alle gemeenten hebben één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid. Er is voorzien in een gewogen op basis van inwonertal. Een gemeente kan hiervoor een schriftelijk verzoek indienen voorafgaand aan de betreffende bestuursvergadering.
Programmadoelstelling
Via onze deelname in de vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen leveren wij een bijdrage aan de programmadoelstelling "Wij bevorderen de zelfredzaamheid van inwoners in hun dagelijkse leven".
Ontwikkeling in 2025 en verder
In 2020 zijn met de vervoerders contracten afgesloten met een looptijd van 10 jaar, opgedeeld in een initiële periode van 4 jaar en een verlengingsmogelijkheid van 3x2 jaar. Met een deel van de vervoerders zijn in 2023 de eerste verlengingsovereenkomsten afgesloten voor 2024-2026.
Zero Emissie
Met de vervoerders routevervoer is bij de verlenging een additionele vergoeding afgesproken voor de inzet van zero-emissie voertuigen vanaf augustus 2024. Voor de verwachte meerkosten hiervan is in de vorige meerjarige begroting een budget opgenomen.
Voor het vraagafhankelijk vervoer is geen additionele vergoeding noodzakelijk gebleken. In de vorige begroting is voor het vraagafhankelijk vervoer geen rekening gehouden met een budget voor zero emissie. Voor de jaren na 2026 wordt wel rekening gehouden met meerkosten voor zero emissie. (+5%) In het voorjaar van 2025 worden met deze vervoerders gesprekken gehouden over contractverlenging voor 2026-2028.
Infasering van zero emissie aangedreven rolstoelbussen vindt op een later moment plaats.
Door onzekerheid over de hiermee gepaard gaande meerkosten is in de overeenkomsten afgesproken een mogelijke additionele vergoeding hiervoor op een later moment overeen te komen.
Aanbestedingen
Een deel van het routevervoer heeft afgezien van contractverlenging en dit heeft o.a. betrekking op het routevervoer voor de gemeente Rheden. De aanbesteding heeft geen gevolgen voor het vraagafhankelijk vervoer in onze gemeente.
In januari 2024 is het aanbestedingsproces afgerond en heeft de gunning plaatsgevonden.
De financiële effecten van de aanbestedingsresultaten zijn verwerkt in de MJPB 2025-2028.
Financiële informatie
Tabel: Financieel overzicht
Jaar (bedragen x € 1.000) | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Resultaat | Bijdrage van gemeente | Bijdrage aan gemeente |
---|---|---|---|---|---|
2022 JR | 0 | 10.314 | 0 | 1.450 | 0 |
2023 JR | 0 | 10.691 | 0 | 1.572 | 0 |
2024 BEGR | 0 | 12.000 | 0 | 1.933 | 0 |
2025 BEGR | 0 | 11.000 | 0 | 2.075 | 0 |
Risico’s
De meerjarenbegroting is aan fluctuaties onderhevig als gevolg van de prognoses van de vervoersomvang en de ontwikkeling van de brandstofprijzen en overige kosten die de indexering beïnvloeden. Dit heeft een direct effect op de hoogte van de gemeentelijk bijdrage.