In deze bijlage is een voorlopige verdeling gemaakt van de baten en lasten van een aantal taakvelden in de CBS-indeling die gaat gelden vanaf 2025.
Oude CBS-indeling
Wat mag het kosten? (x € 1.000,-) | B 2025 | B 2026 | B 2027 | B 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
6.2 Wijkteams | 554 | 513 | 468 | 443 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.960 | 3.007 | 3.055 | 3.055 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 18.724 | 18.317 | 18.167 | 17.918 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 19.097 | 17.864 | 16.992 | 17.121 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | ||||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 1.133 | 1.133 | 1.133 | 1.133 |
Subtotaal | 42.468 | 40.834 | 39.815 | 39.670 |
Baten | ||||
6.2 Wijkteams | ||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 760 | 766 | 766 | 766 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 940 | 904 | 1.256 | 1.566 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | ||||
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | ||||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | ||||
Subtotaal | 1.700 | 1.670 | 2.022 | 2.332 |
Saldo van baten en lasten | -40.768 | -39.164 | -37.793 | -37.338 |
Nieuwe CBS-indeling
Vanaf 2023 geldt voor gemeenten een verfijnde Iv3-indeling voor Jeugd en Wmo. Deze heeft tot knelpunten geleid bij veel gemeenten, vooral op het terrein van Jeugd. Daarom hebben VWS, BZK en VNG gewerkt aan een aangepaste indeling Jeugd en Wmo per 2025, waarbij er vooral voor Jeugd wijzigingen zijn.
Eén van de knelpunten van de indeling op het terrein van Jeugd per 2023 is dat gemeenten hun kosten niet goed konden toedelen aan deze taakvelden. Bij de nieuwe indeling is daarom gekozen voor een hoger abstractieniveau. In het kader van de Hervormingsagenda Jeugd zijn afspraken gemaakt dat bepaalde specialistisch zorg minimaal op regionaal en/of landelijk niveau moet worden ingekocht. Dit wordt op dit moment nader uitgewerkt in de AMvB zorgvormen, waarbij uiteindelijk de producten en diensten voor regionaal niveau ook gestandaardiseerd worden. Tot slot is een apart taakveld ingericht voor lasten die niet inhoudelijk relateren aan zorg, maar aan beleid, coördinatie en administratie.
Voor de Wmo zijn de knelpunten bij de verfijnde indeling 2023 gering gebleken. De wijzingen in de taakvelden Wmo zijn daarom voornamelijk gericht op het wegnemen van praktische knelpunten, zoals een betere aansluiting op andere centrale databronnen en het inrichten van een apart taakveld voor het boeken van pgb’s. Net als bij Jeugd is er voor de Wmo een apart taakveld ingericht voor lasten die niet inhoudelijk relateren aan zorg, maar aan beleid, coördinatie en administratie.
De verdeling van de baten en lasten is een voorlopige toerekening over de nieuwe, uitgebreide set van taakvelden. Voor de verdeling is deels gebruik gemaakt van ervaringscijfers en deels voor een arbitraire toewijzing gekozen. De verdeling wordt nog nader uitgewerkt deels in overleg en afstemming met de regiogemeenten.
Wat mag het kosten? (x € 1.000,-) | B 2025 | B 2026 | B 2027 | B 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 277 | 277 | 277 | 277 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 195 | 154 | 109 | 84 |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 82 | 82 | 82 | 82 |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 2.960 | 3.007 | 3.055 | 3.055 |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 6.819 | 6.651 | 6.427 | 6.237 |
6.712 Begeleiding (WMO) | 5.647 | 5.355 | 4.866 | 4.322 |
6.713 Dagbesteding (WMO) | 779 | 741 | 671 | 589 |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 1.204 | 1.009 | 883 | 828 |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 4.898 | 4.777 | 4.617 | 4.480 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 7.597 | 7.132 | 6.952 | 7.290 |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | ||||
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | ||||
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 5.175 | 4.850 | 4.725 | 4.965 |
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | ||||
6.791 PGB WMO | 430 | 430 | 430 | 430 |
6.792 PGB Jeugd | 125 | 125 | 125 | 125 |
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 935 | 899 | 1.251 | 1.561 |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||||
6.821 Jeugdbescherming | 980 | 980 | 980 | 980 |
6.822 Jeugdreclassering | 153 | 153 | 153 | 153 |
6.91 Coördinatie en beleid WMO | 2.910 | 2.910 | 2.910 | 2.910 |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 1.302 | 1.302 | 1.302 | 1.302 |
Subtotaal | 42.468 | 40.834 | 39.815 | 39.670 |
Baten | ||||
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | ||||
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | ||||
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | ||||
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 17 | 17 | 17 | 17 |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 743 | 749 | 749 | 749 |
6.712 Begeleiding (WMO) | 5 | 5 | 5 | 5 |
6.713 Dagbesteding (WMO) | ||||
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | ||||
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | ||||
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | ||||
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | ||||
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | ||||
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | ||||
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | ||||
6.791 PGB WMO | ||||
6.792 PGB Jeugd | ||||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 935 | 899 | 1.251 | 1.561 |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||||
6.821 Jeugdbescherming | ||||
6.822 Jeugdreclassering | ||||
6.91 Coördinatie en beleid WMO | ||||
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | ||||
Subtotaal | 1.700 | 1.670 | 2.022 | 2.332 |
Saldo van baten en lasten | -40.768 | -39.164 | -37.793 | -37.338 |